Od autorek i autora

Mamy przyjemność przedstawić serię schematów prezentujących wybrane kwestie i czynniki, na które należy zwrócić uwagę, gdy pracuje się z dziećmi zróżnicowanymi kulturowo i językowo.

Staraliśmy się w wyczerpujący sposób opisać sytuację psychologiczną dzieci, jednak mamy świadomość, że jest to niemal niemożliwe, by ująć w formie diagramu całość złożoności psychologicznej i sytuacyjnej kulturowo i językowo odróżniających się dzieci.

Naszym głównym celem było przedstawienie zagadnień, które naszym zdaniem są najważniejsze w pracy z dziećmi migranckimi i ich rodzinami. Z pewnością to opracowanie będzie rozwijane w przyszłości, by w jak najlepszy sposób prowadzić przez kluczowe kwestie. Mamy nadzieję, że znajdziesz zastosowanie dla tej wiedzy i pomoże ci ona pogłębić zrozumienie tematu oraz doskonalić umiejętności potrzebne w pracy z dziećmi migranckimi. Mamy nadzieję, że nasza praca przyczyni się wyższemu dobru.

To opracowanie zostało podzielone na dwa główne wątki.

Pierwszy nazwany jest „Identyfikacja różnorodności” i skupia się na rozpoznaniu różnorodności kulturowej i/lub językowej w szkolnej klasie. Ma formę diagramu przypominającego algorytm, który przedstawia różne możliwe warianty odnoszące się do różnorodności kulturowej i językowej.

Drugi wątek skupia się na procesie psychologicznym, czynnikach i problemach, które powinny być brane pod uwagę, gdy w klasie mamy do czynienia z dzieckiem migranckim. Ten obszerny wątek podzielony został na cztery różne, acz uzupełniające się poziomy: (1) kontekst migracji i rodzina, (2) szkoła, (3) klasa, (4) dziecko. Naszym zdaniem w czasie pracy z dziećmi wszystkie te tematy powinny być brane pod uwagę równocześnie, ponieważ pracujemy nie tylko z samym dzieckiem, ale również z otoczeniem (systemem), w którym ono funkcjonuje. Wierzymy, że takie podejście będzie najbardziej efektywne w pracy z dziećmi migranckimi w kontekście szkolnym.

Krystian Barzykowski
Joanna Durlik
Paulina Szydłowska-Klakla
i Joanna Grzymała-Moszczyńska