04

Dziecko

Kiedy w szkole i w klasie pojawia się nowe dziecko z doświadczeniem migracji lub wielojęzyczne, warto przyglądnąć się kilku głównym obszarom.

Po pierwsze ważne jest, by poznać dziecko najlepiej jak to możliwe. Odnosi się to nie tylko do zebrania informacji od rodziców i dziecka, ale również do wyciągnięcia wniosków z obserwacji interakcji jakie dziecko ma z innymi osobami (w swoim wieku i z dorosłymi) i z obserwacji samego dziecka.

Po drugie istotne jest, by zebrać jak najwięcej informacji o aktualnej i wcześniejszej sytuacji dziecka. Chcemy dowiedzieć się jak dziecko adaptuje się do nowej sytuacji szkolnej, jakie potrzeby należy zaspokoić, jakie formy wsparcia były używane w przeszłości i jakie formy wsparcia mogą zostać użyte w przyszłości, by pomóc dziecku odnaleźć się w nowej kulturze i nowej szkole.

Na koniec pojawia się ważne pytanie: do klasy na jakim poziomie (z którym rocznikiem) powinno zostać zapisane dziecko? Czy powinien być to ten sam poziom co w kraju pochodzenia, czy (jeśli są różnice między krajami) odpowiadający poziom w nowym kraju? Aktualnie, zgodnie z rozporządzeniem MEN, decyzję te podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami. Przykładowo, dzieci przybywające z Ukrainy zwykle rozpoczynają naukę szkolną w wieku 6 lat. Edukacja wczesnoszkolna w Ukrainie trwa od 1 do 4 klasy. W związku z tym, gdy dzieci ukraińskie przybywają do Polski na etapie 4 klasy mogą mieć trudność z adaptacją ze względu na podział zajęć na przedmioty. W takiej sytuacji warto zastanowić się, czy nie skierować dziecka powtórnie do klasy trzeciej. W przypadku starszych dzieci, gdzie grupa rówieśnicza odgrywa znaczącą rolę, sytuacja, w której uczeń trafi do klasy ze znacząco młodszymi dziećmi, może to stanowić wyzwanie dla jego adaptacji. Niemniej jednak, warto rozważyć każdy przypadek indywidualnie, biorąc pod uwagę ogólną sytuację dziecka.

więcej Pogłębianie wiedzy więcej Perspektywa rodziców więcej Umiejętności, talenty, zainteresowania więcej Perspektywa dziecka więcej Historia migracji więcej Trudności i wyzwania więcej Obserwacja więcej Jak grupa rówieśnicza zachowuje się w stosunku do dziecka? więcej Czas więcej Postęp więcej Relacje społeczne więcej Język więcej 6 lub więcej miesięcy więcej Mały postęp więcej Opóźniony szok kulturowy więcej Wsparcie psychologiczne więcej Spróbowaliśmy wszystkich dostępnych rozwiązań więcej Nie więcej Zasoby na poziomie klasy więcej Praca w małych grupach więcej Ciepła i bezpieczna atmosfera w klasie/ szkole więcej Zasoby na poziomie rodziców więcej Bliska współpraca i zaufanie więcej Zasoby na poziomie szkoły więcej Tak więcej Poradnia psychologiczno-pedagogiczna więcej Ocena logopedyczna więcej Ocena pedagogiczna więcej Ocena psychologiczna więcej Psychoterapia więcej Wycofanie społeczne lub psychologiczne więcej Edukacja więcej Aktualna sytuacja więcej Wyzwania/ trudności więcej Psychologiczne więcej Szok kulturowy więcej Adaptacja kulturowa więcej Ogólny dobrostan i samopoczucie więcej Zespół stresu pourazowego (PTSD) więcej Zdrowie fizyczne więcej Ogólny stan zdrowia więcej Kwalifikacja do klasy więcej Odpowiednio do wieku i przepisów obowiązujących w danym kraju więcej Jak w kraju pochodzenia więcej Dziecko
Główne zadania do wykonania podczas pracy z dzieckiem:

Lepsze poznanie dziecka

Lepsze poznanie dziecka

przez:

  • Zastanowienie się nad tym, w jaki sposób kontekst migracji może wpływać na adaptację do nowego środowiska szkolnego.
  • Identyfikację mocnych i słabych stron dziecka.
  • Przygotowanie listy możliwych trudności, ale także zasobów osobistych, na których można się opierać w pracy z dzieckiem.

Budowanie przyjaznych i bezpiecznych relacji

Budowanie przyjaznych i bezpiecznych relacji

Podejmij się wysiłku celowego i intencjonalnego budowania przyjaznej i bezpiecznej relacjic z rodzicami/opiekunami prawnymi poprzez rozwijanie i wspieranie współpracy i poczucia zaufania.

Zadbaj o zaspokojenie podstawowych potrzeb

Zadbaj o zaspokojenie podstawowych potrzeb

Pamiętaj, że jest wiele różnorodnych potrzeb, które należy zaspokoić, a niektóre z nich można podzielić na kategorie:

  • Potrzeby psychologiczne.
  • Potrzeby społeczne.
  • Potrzeby zdrowotne/medyczne (szczególnie w przypadku uchodźców, ryzyka PTSD itp.)

Pomoc w adaptacji do nowego środowiska kulturowego

Pomoc w adaptacji do nowego środowiska kulturowego

Pamiętaj, że podczas gdy niektóre rzeczy mogą być oczywiste dla Ciebie, mogą one nie być tak oczywiste dla dziecka i rodziny. Dlatego ważną częścią budowania poczucia bezpieczeństwa jest dostarczenie dziecku i rodzinie informacji dotyczących m.in:

  • Systemu szkolnego i jego organizacji.
  • Systemu społecznego i możliwych źródeł wsparcia.
  • Kultury i szeroko rozumianego najbliższego otoczenia społecznego i fizycznego.
Punkt wyjścia

Dziecko

  • Adaptacja kulturowa

    Więcej
    • Ogólny dobrostan i samopoczucie
  • Adaptation

    Więcej
    • Ogólny dobrostan i samopoczucie
  • Zespół stresu pourazowego (PTSD)

    Więcej
    • Zdrowie fizyczne
    • Psychologiczne
  • Post-Traumatic Steress Disorder (PTSD)

    Więcej
    • Zdrowie fizyczne
    • Psychologiczne
  • Ogólny dobrostan i samopoczucie

    Więcej
    • Adaptacja kulturowa
  • General Well-Being

    Więcej
    • Adaptacja kulturowa
  • Szok kulturowy

    Więcej
    • Adaptacja kulturowa
  • Culture Shock

    Więcej
    • Adaptacja kulturowa
  • General Health Stand

    Więcej
  • Ogólny stan zdrowia

    Więcej
  • Zdrowie fizyczne

    Więcej
    • Zespół stresu pourazowego (PTSD)
    • Ogólny stan zdrowia
  • Medical

    Więcej
    • Zespół stresu pourazowego (PTSD)
    • Ogólny stan zdrowia
  • Psychologiczne

    Więcej
    • Wyzwania/ trudności
    • Szok kulturowy
    • Ogólny dobrostan i samopoczucie
    • Zespół stresu pourazowego (PTSD)
  • Psychological

    Więcej
    • Zespół stresu pourazowego (PTSD)
    • Ogólny dobrostan i samopoczucie
    • Szok kulturowy
    • Wyzwania/ trudności
  • Jak w kraju pochodzenia

    Więcej
  • As in the Country of Origin

    Więcej
  • Odpowiednio do wieku i przepisów obowiązujących w danym kraju

    Więcej
  • Corresponding With the Age and the Country Specific Regulations

    Więcej
  • Kwalifikacja do klasy

    Więcej
    • Odpowiednio do wieku i przepisów obowiązujących w danym kraju
    • Jak w kraju pochodzenia
  • Class Level Appointment

    Więcej
    • Jak w kraju pochodzenia
    • Odpowiednio do wieku i przepisów obowiązujących w danym kraju
  • Challenges / Difficulties

    Więcej
    • Zdrowie fizyczne
    • Psychologiczne
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Wyzwania/ trudności

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
    • Zdrowie fizyczne
    • Psychologiczne
  • Psychoterapia

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Psychotherapy

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Ocena psychologiczna

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Psychological Assessment

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Ocena pedagogiczna

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Pedagogical Assessment

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Ocena logopedyczna

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Speech Therapy

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Psychological-Pedagogical Counselling Centre

    Więcej
    • Psychoterapia
    • Ocena psychologiczna
    • Ocena pedagogiczna
    • Ocena logopedyczna
  • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna

    Więcej
    • Ocena logopedyczna
    • Ocena pedagogiczna
    • Ocena psychologiczna
    • Psychoterapia
  • Tak

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Yes

    Więcej
    • Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
  • Bliska współpraca i zaufanie

    Więcej
  • Close & Trusting Cooperation

    Więcej
  • Zasoby na poziomie rodziców

    Więcej
    • Bliska współpraca i zaufanie
  • Parental Level Resources

    Więcej
    • Bliska współpraca i zaufanie
  • Ciepła i bezpieczna atmosfera w klasie/ szkole

    Więcej
  • Warm & Safe Class/School Atmosphere

    Więcej
  • Praca w małych grupach

    Więcej
  • Work in Small Groups

    Więcej
  • Class Level Resources

    Więcej
    • Ciepła i bezpieczna atmosfera w klasie/ szkole
    • Praca w małych grupach
  • Zasoby na poziomie klasy

    Więcej
    • Ciepła i bezpieczna atmosfera w klasie/ szkole
    • Praca w małych grupach
  • Zasoby na poziomie szkoły

    Więcej
  • School Level Resources

    Więcej
  • Nie

    Więcej
    • Zasoby na poziomie szkoły
    • Zasoby na poziomie klasy
    • Zasoby na poziomie rodziców
  • No

    Więcej
    • Zasoby na poziomie rodziców
    • Zasoby na poziomie klasy
    • Zasoby na poziomie szkoły
  • Wsparcie psychologiczne

    Więcej
  • Psychological Support

    Więcej
  • Opóźniony szok kulturowy

    Więcej
    • Wsparcie psychologiczne
  • [Delayed] Culture Shock

    Więcej
    • Wsparcie psychologiczne
  • Spróbowaliśmy wszystkich dostępnych rozwiązań

    Wszystkie, dostępne nam możliwości wsparcia dziecka zostały wykorzystane.

    Więcej
    • Nie
    • Tak
  • We Tried All the Accessible Solutions

    Więcej
    • Tak
    • Nie
  • Socially or Psychologically Withdrawn

    Więcej
  • Wycofanie społeczne lub psychologiczne

    Więcej
  • Mały postęp

    Więcej
    • Spróbowaliśmy wszystkich dostępnych rozwiązań
    • Opóźniony szok kulturowy
    • Wycofanie społeczne lub psychologiczne
  • Small Progress

    Więcej
    • Opóźniony szok kulturowy
    • Spróbowaliśmy wszystkich dostępnych rozwiązań
    • Wycofanie społeczne lub psychologiczne
  • 6 lub więcej miesięcy

    Więcej
    • Mały postęp
  • 6 or More Months

    Więcej
    • Mały postęp
  • Edukacja

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Education

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Język

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Language

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Relacje społeczne

    Dziecko we własnym tempie nawiązuje relacje z dziećmi polskimi lub/i innymi obcokrajowcami.

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Social Relations

    Więcej
    • 6 lub więcej miesięcy
  • Postęp

    Obserwowalna zmiana w zachowaniu polegająca na doskonaleniu danej umiejętności.

    Więcej
    • Relacje społeczne
    • Język
    • Edukacja
  • Progress

    Więcej
    • Edukacja
    • Język
    • Relacje społeczne
  • Czas

    Więcej
    • Postęp
  • Time

    Więcej
    • Postęp
  • Aktualna sytuacja

    Więcej
    • Czas
    • Wyzwania/ trudności
  • Current Situation

    Więcej
    • Wyzwania/ trudności
    • Czas
  • Jak grupa rówieśnicza zachowuje się w stosunku do dziecka?

    Więcej
  • How Peers Behave Towards the Child?

    Więcej
  • Trudności i wyzwania

    Więcej
  • Difficulties Challenges

    Więcej
  • Migration Story

    Więcej
  • Historia migracji

    Więcej
  • Umiejętności, talenty, zainteresowania

    Więcej
  • Abilities, Talents, Hobbies

    Więcej
  • Obserwacja

    Co można powiedzieć o dziecku na podstawie codziennej obserwacji?

    Więcej
    • Jak grupa rówieśnicza zachowuje się w stosunku do dziecka?
  • Observation

    What can you tell about the child from everyday observation?

    Więcej
    • Jak grupa rówieśnicza zachowuje się w stosunku do dziecka?
  • Perspektywa dziecka

    Co dziecko mówi o sobie?

    Więcej
    • Umiejętności, talenty, zainteresowania
    • Historia migracji
    • Trudności i wyzwania
  • Child's Perspective

    What does the child tell about herself/himself?

    Więcej
    • Trudności i wyzwania
    • Historia migracji
    • Umiejętności, talenty, zainteresowania
  • Perspektywa rodziców

    Co wiesz o dziecku od rodziców?

    Więcej
  • Parents' Perspective

    What do you know about the child from parents?

    Więcej
  • Pogłębianie wiedzy

    Co już wiesz? Czego jeszcze należy dowiedzieć się o dziecku?

    Więcej
    • Perspektywa rodziców
    • Perspektywa dziecka
    • Obserwacja
  • Know Better

    What do you already know? What else shall you learn about the child?

    Więcej
    • Obserwacja
    • Perspektywa dziecka
    • Perspektywa rodziców
  • Child

    This chapter will focus on additional aspects which were not mentioned before and are directly related to the child.

    Więcej
    • Kwalifikacja do klasy
    • Aktualna sytuacja
    • Pogłębianie wiedzy
    • Dziecko

      W tym rozdziale skupimy się na dodatkowych aspektach, które nie zostały wymienione wcześniej, a są bezpośrednio związane z dzieckiem.

      Więcej
      • Pogłębianie wiedzy
      • Aktualna sytuacja
      • Kwalifikacja do klasy