Wyzwania/ trudności
Dziecko z doświadczeniem migracji doświadcza wyzwań językowych, związanych z róznicami programowymi, próbą zaistnienia w grupie równieśniczej. Dodatkowo do tych wyzwań dokłada się sytuacja rodzinna, indywidualne problemy zdrowotne, ale też indywidualna wrazliwość czy zdolnośc do radzenia sobie ze stresem czyli rezyliencja. Gdy wdrożymy wszystkie formy wsparcia na poziomie szkoły, a zachowania dziecka nadal będą nas i rodziców niepokoić, warto skontaktowac się z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, która we współpracy ze szkołą pomoże rozpoznać potrzeby dziecka i jego rodziny i zasugeruje odpowiednie wsparcie.
Linki i artykuły
- O wzywaniach związanych z nauką w nowym systemie edukacji na przykłądzie doświadczeń dzieci z rodzin powracających do Polski: (PDF) (Nie)łatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji
- Stres wojny i migracji – konsekwencje dla dzieci i młodzieży
- Dziecko-uchodźca w polskiej edukacji
- Uczniowie z doświadczeniem uchodźczym a szkolne sytuacje dydaktyczno-wychowawcze