Kryzys
Modi doloribus autem hic doloribus reiciendis voluptatum provident velit. Repellat est quia ipsum reprehenderit excepturi labore consectetur incidunt. Doloribus expedita odio debitis minima sunt consequuntur dolorem amet eaque. In neque vitae consequatur. Saepe modi cumque ea. Nesciunt ea consequuntur cumque nisi eum eveniet.
Get to know the child and family better.
Modi doloribus autem hic doloribus reiciendis voluptatum provident velit. Repellat est quia ipsum reprehenderit excepturi labore consectetur incidunt. Doloribus expedita odio debitis minima sunt consequuntur dolorem amet eaque. In neque vitae consequatur. Saepe modi cumque ea. Nesciunt ea consequuntur cumque nisi eum eveniet.
Build a friendly and safe relationship with parents/legal guardians.
Modi doloribus autem hic doloribus reiciendis voluptatum provident velit. Repellat est quia ipsum reprehenderit excepturi labore consectetur incidunt. Doloribus expedita odio debitis minima sunt consequuntur dolorem amet eaque. In neque vitae consequatur. Saepe modi cumque ea. Nesciunt ea consequuntur cumque nisi eum eveniet.
Identify and secure basic needs: psychological, social, health-related/medical (especially when refugee, PTSD risk, etc.)
Modi doloribus autem hic doloribus reiciendis voluptatum provident velit. Repellat est quia ipsum reprehenderit excepturi labore consectetur incidunt. Doloribus expedita odio debitis minima sunt consequuntur dolorem amet eaque. In neque vitae consequatur. Saepe modi cumque ea. Nesciunt ea consequuntur cumque nisi eum eveniet.
Provide all the important information regarding the school system, social system, etc.
Modi doloribus autem hic doloribus reiciendis voluptatum provident velit. Repellat est quia ipsum reprehenderit excepturi labore consectetur incidunt. Doloribus expedita odio debitis minima sunt consequuntur dolorem amet eaque. In neque vitae consequatur. Saepe modi cumque ea. Nesciunt ea consequuntur cumque nisi eum eveniet.
Trauma
Pamięć [changes]
Memory [changes]
Uwaga [changes]
Attention [changes]
Zmiany w funkcjonowaniu
Changes in functioning
Wywiad pogłębiony
In-depth interview
Specjalistka/Specjalista w zakresie psychiatrii [external]
Psychiatrists [external]
Specjalistka/Specjalista w zakresie medycyny [external]
Doctors [external]
Orzeczenie
Decision
Opinie
Opinion
Revalidator
Revalidator
Unikanie oceniania zachowania bez przeanalizowania kontekstu
Avoiding judging behaviour without analysing the context
Dostęp/ kontakt z osobami wspierającymi np. psycholodzy
Access/contact with supporting individuals, e.g. psychologists
Praca z zespołem interdyscyplinarnym
Working with an interdisciplinary team
Relacje oparte na zaufaniu
Relationships based on trust
Czas na odpoczynek
Time for rest
Przerwy sensoryczny
Sensory breaks
Zapewnienie elastyczności [Others]
- Przerwy sensoryczny
- Czas na odpoczynek
Ensuring flexibility [Others]
- Czas na odpoczynek
- Przerwy sensoryczny
Bezpieczne i przewidywalne otoczenie [Others]
Safe and predictable environment [Others]
Rewalidator
Rehabilitation specialist
Psycholog [team]
Psychologist [team]
Wychowawca | Wychowawczyni [team]
Tutor [team]
Pedagog(żka) [team]
Pedagogue [team]
Logoped(k)a
Speech therapist
Zespół wspierający
- Logoped(k)a
- Pedagog(żka) [team]
- Wychowawca | Wychowawczyni [team]
- Psycholog [team]
- Rewalidator
Support team
- Rewalidator
- Psycholog [team]
- Wychowawca | Wychowawczyni [team]
- Pedagog(żka) [team]
- Logoped(k)a
Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) [support]
- Zespół wspierający
Individual Educational and Therapeutic Plan (IEP) [support]
- Zespół wspierający
Działania wspierające
- Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) [support]
Supporting activities
- Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) [support]
Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)
Individual Educational and Therapeutic Plan (IEP)
Organizacyjne [#4]
Organizational [#4]
Emocjonalne [#4]
Emotional [#4]
Dostosowanie [#4]
- Emocjonalne [#4]
- Organizacyjne [#4]
- Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)
Adjustment [#4]
- Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET)
- Organizacyjne [#4]
- Emocjonalne [#4]
Współpraca z i między specjalistami oraz z rodzicami
Collaboration with and among specialists and with parents
Psycholodzy [#3]
Psychologists [#3]
Pedagodzy [#3]
Pedagogues [#3]
Lekarze specjaliści
Specialist doctors
Poradnie (np. Psychologiczno-Pedagoczine etc.)
Counselling centres
Szacunek dla granic, zaufanie, empatia
Respect for boundaries, trust, empathy
Trudności, wyzwania, potrzeby
Difficulties, challenges, needs
Kontekst przyjazdu do kraju
Context of arriving in the country
Delikatna, bez szczegółów, nienachalna, luźna
Subtle, without details, unobtrusive, relaxed
Z uczniem, z rodzicami
- Delikatna, bez szczegółów, nienachalna, luźna
- Kontekst przyjazdu do kraju
- Trudności, wyzwania, potrzeby
- Szacunek dla granic, zaufanie, empatia
With the student, with the parents
- Szacunek dla granic, zaufanie, empatia
- Trudności, wyzwania, potrzeby
- Kontekst przyjazdu do kraju
- Delikatna, bez szczegółów, nienachalna, luźna
Dom [Monitoring]
Home [Monitoring]
Świetlica szkolna
After-school club
Klasa [monitoring]
Class [monitoring]
Monitorowanie w różnych przestrzeniach, otoczeniach, kontekstach
- Klasa [monitoring]
- Świetlica szkolna
- Dom [Monitoring]
Monitoring in various spaces
- Dom [Monitoring]
- Świetlica szkolna
- Klasa [monitoring]
Niepokojące zmiany w zachowaniu w szkole
- Monitorowanie w różnych przestrzeniach, otoczeniach, kontekstach
Worrying changes in behaviour at school
- Monitorowanie w różnych przestrzeniach, otoczeniach, kontekstach
Inne
- Bezpieczne i przewidywalne otoczenie [Others]
- Zapewnienie elastyczności [Others]
- Relacje oparte na zaufaniu
- Praca z zespołem interdyscyplinarnym
- Dostęp/ kontakt z osobami wspierającymi np. psycholodzy
- Unikanie oceniania zachowania bez przeanalizowania kontekstu
Others
- Unikanie oceniania zachowania bez przeanalizowania kontekstu
- Dostęp/ kontakt z osobami wspierającymi np. psycholodzy
- Praca z zespołem interdyscyplinarnym
- Relacje oparte na zaufaniu
- Zapewnienie elastyczności [Others]
- Bezpieczne i przewidywalne otoczenie [Others]
#4 Dokumentacja i plan wsparcia
- Dostosowanie [#4]
- Działania wspierające
#4 Documentation and support plan
- Działania wspierające
- Dostosowanie [#4]
#3 Konsultacja specjalistyczna
- Poradnie (np. Psychologiczno-Pedagoczine etc.)
- Lekarze specjaliści
- Pedagodzy [#3]
- Psycholodzy [#3]
- Współpraca z i między specjalistami oraz z rodzicami
#3 Specialist consultation
- Współpraca z i między specjalistami oraz z rodzicami
- Psycholodzy [#3]
- Pedagodzy [#3]
- Lekarze specjaliści
- Poradnie (np. Psychologiczno-Pedagoczine etc.)
#2 Rozmowa
- Z uczniem, z rodzicami
#2 Conversation
- Z uczniem, z rodzicami
#1 Obserwacja
- Niepokojące zmiany w zachowaniu w szkole
#1 Observation
- Niepokojące zmiany w zachowaniu w szkole
Nadpobudliwość
Hyperactivity
Strach [Emo/psych]
Fear [Emo/psych]
Poczucie winy, wstydu
Guilt, shame
Niska samo-ocena [Emo/psych]
Low self-esteem [Emo/psych]
Wycofanie [emo/psych]
Withdrawal [emo/psych]
Czujność
Alertness
Labilność emocjonalna
Emotional lability
Napięcie
Tension
Lękliwość [Emo/psych]
Anxiety [Emo/psych]
Impulsywność
Impulsivity
Drażliwość
Irritability
Wybuchy złości
Outbursts of anger
Izolacja, wycofanie
Isolation, withdrawal
Unikanie kontaktu z rówieśnikami
Avoidance of peer contact
Regres (np. moczenie się)
Regression (e.g., bed-wetting)
Problemy z koncentracją, nauką
Problems with concentration and learning
Autoagresja [Symptoms]
Self-harm [Symptoms]
Agresja [Symptoms]
Aggression [Symptoms]
Chroniczne zmęczenie
Chronic fatigue
Bóle głowy bez przyczyn medycznych
Headaches without medical causes
Nadmierna senność
Excessive sleepiness
Bóle brzucha
Stomach pains
Bezsenność
Insomnia
Emocjonalne | Psychologiczne [Symptoms]
- Wybuchy złości
- Drażliwość
- Impulsywność
- Lękliwość [Emo/psych]
- Napięcie
- Labilność emocjonalna
- Czujność
- Wycofanie [emo/psych]
- Niska samo-ocena [Emo/psych]
- Poczucie winy, wstydu
- Strach [Emo/psych]
- Nadpobudliwość
Emotional/psychological [Symptoms]
- Nadpobudliwość
- Poczucie winy, wstydu
- Strach [Emo/psych]
- Czujność
- Niska samo-ocena [Emo/psych]
- Wycofanie [emo/psych]
- Labilność emocjonalna
- Napięcie
- Lękliwość [Emo/psych]
- Impulsywność
- Drażliwość
- Wybuchy złości
Behawioralne [Symptoms]
- Agresja [Symptoms]
- Autoagresja [Symptoms]
- Problemy z koncentracją, nauką
- Regres (np. moczenie się)
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami
- Izolacja, wycofanie
Behavioural [Symptoms]
- Izolacja, wycofanie
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami
- Regres (np. moczenie się)
- Problemy z koncentracją, nauką
- Autoagresja [Symptoms]
- Agresja [Symptoms]
Somatyczne [Symptoms]
- Bezsenność
- Bóle brzucha
- Nadmierna senność
- Bóle głowy bez przyczyn medycznych
- Chroniczne zmęczenie
Somatic [Symptoms]
- Chroniczne zmęczenie
- Bóle głowy bez przyczyn medycznych
- Nadmierna senność
- Bóle brzucha
- Bezsenność
Grupy wsparcia
Support groups
Warsztaty z zakresu zarządzania stresem, emocjami, kontrolą
Workshops on stress management, emotions, control
Współpraca psychologów szkolnych
Collaboration with school psychologists
Kąciki relaksacyjne, arterapia, itp.
Relaxation corners, art therapy, etc.
Szkolenie kadry w zakresie traumy, umiejętności reagowania
Educating staff about trauma, response skills
Inne podejścia (np. arterapia, terapia zabawą, odporność psychiczna)
Other approaches (e.g. art therapy, play therapy, mental resilience)
Programy resocjalizacyjne
Rehabilitation programmes
Obserwowanie zmian w zachowaniu, relacjach interpersonalnych
Observing changes in behaviour, interpersonal relationships
Empatia, szacunek do granic, cierpliwość, jasne przewidywalne zasady
Empathy, respect for boundaries, patience, clear predictable rules
Inne [Methods]
Other [Methods]
IMDR [Methods]
IMDR [Methods]
TF-CBT [Methods]
TF-CBT [Methods]
Psychoterapia indywidualna [Methods]
Psychotherapy [Methods]
Terapia rodzinna [Methods]
Family therapy [Methods]
Farmakologia [Methods]
Pharmacology [Methods]
Istniejące metody leczenia
- Farmakologia [Methods]
- Terapia rodzinna [Methods]
- Psychoterapia indywidualna [Methods]
- TF-CBT [Methods]
- IMDR [Methods]
- Inne [Methods]
Existing treatment methods
- Inne [Methods]
- IMDR [Methods]
- TF-CBT [Methods]
- Psychoterapia indywidualna [Methods]
- Terapia rodzinna [Methods]
- Farmakologia [Methods]
Inne formy terapii [Pr.Theraphy]
Other [Pr.Theraphy]
Poznawcza | Poznawczo-behawioralna [Pr.Theraphy]
Cognitive [Pr.Theraphy]
Rodzinna
Family
Organizacja warsztatów wspierających
- Szkolenie kadry w zakresie traumy, umiejętności reagowania
- Kąciki relaksacyjne, arterapia, itp.
- Współpraca psychologów szkolnych
- Warsztaty z zakresu zarządzania stresem, emocjami, kontrolą
- Grupy wsparcia
Organizing supportive workshops
- Grupy wsparcia
- Warsztaty z zakresu zarządzania stresem, emocjami, kontrolą
- Współpraca psychologów szkolnych
- Kąciki relaksacyjne, arterapia, itp.
- Szkolenie kadry w zakresie traumy, umiejętności reagowania
Prowadzenie interwencji
- Programy resocjalizacyjne
- Inne podejścia (np. arterapia, terapia zabawą, odporność psychiczna)
Conducting interventions
- Inne podejścia (np. arterapia, terapia zabawą, odporność psychiczna)
- Programy resocjalizacyjne
Rozpoznanie symptomów
- Obserwowanie zmian w zachowaniu, relacjach interpersonalnych
Recognizing symptoms
- Obserwowanie zmian w zachowaniu, relacjach interpersonalnych
Budowanie bezpiecznej relacji
- Empatia, szacunek do granic, cierpliwość, jasne przewidywalne zasady
Building a safe relationship
- Empatia, szacunek do granic, cierpliwość, jasne przewidywalne zasady
Uwaga! W szkole nie leczymy
- Istniejące metody leczenia
Attention! We do not cure at school
- Istniejące metody leczenia
Zapewnienie terapii
- Rodzinna
- Poznawcza | Poznawczo-behawioralna [Pr.Theraphy]
- Inne formy terapii [Pr.Theraphy]
Providing therapy
- Inne formy terapii [Pr.Theraphy]
- Poznawcza | Poznawczo-behawioralna [Pr.Theraphy]
- Rodzinna
Udzielanie zgody na działania
Giving consent for actions
Uczestnictwo w inicjatywach szkolnych
- Udzielanie zgody na działania
Participation in school initiatives
- Udzielanie zgody na działania
Filmoterapia, bajkoterapia, itd.
Film therapy, fairy tale therapy, etc.
Regularne rozmowy o emocjach
Regular discussions about emotions
Bezpieczna i przewidywalna rutyna
Safe routine
Docenianie osiągnięć i wsparcie w trudnych chwilach
Appreciating achievements and supporting in difficult times
Umiejętności radzenia sobie ze stresem
Stress coping skills
Formalne udzielanie zgody na działania (np. pomocowe, terapeutyczne)
Formal consent for actions
Wczesne rozpoznawanie i interwencja
Early recognition
Otwarta komunikacja
Open communication
Wsparcie domowe
- Bezpieczna i przewidywalna rutyna
- Regularne rozmowy o emocjach
- Filmoterapia, bajkoterapia, itd.
- Uczestnictwo w inicjatywach szkolnych
Home support
- Uczestnictwo w inicjatywach szkolnych
- Filmoterapia, bajkoterapia, itd.
- Regularne rozmowy o emocjach
- Bezpieczna i przewidywalna rutyna
Wzmacnianie odporności psychicznej dziecka
- Umiejętności radzenia sobie ze stresem
- Docenianie osiągnięć i wsparcie w trudnych chwilach
Strengthening a child's mental resilience
- Docenianie osiągnięć i wsparcie w trudnych chwilach
- Umiejętności radzenia sobie ze stresem
Współpraca w organizacji terapii
Collaboration in organizing therapy
We współpracy ze specjalistami z różnych obszarów
- Współpraca w organizacji terapii
- Wzmacnianie odporności psychicznej dziecka
- Wsparcie domowe
- Otwarta komunikacja
- Wczesne rozpoznawanie i interwencja
- Formalne udzielanie zgody na działania (np. pomocowe, terapeutyczne)
In collaboration with specialists from various fields
- Formalne udzielanie zgody na działania (np. pomocowe, terapeutyczne)
- Wczesne rozpoznawanie i interwencja
- Otwarta komunikacja
- Wsparcie domowe
- Wzmacnianie odporności psychicznej dziecka
- Współpraca w organizacji terapii
Metody wsparcia [elements]
- Zapewnienie terapii
- Uwaga! W szkole nie leczymy
- Budowanie bezpiecznej relacji
- Rozpoznanie symptomów
- Prowadzenie interwencji
- Organizacja warsztatów wspierających
Support methods [elements]
- Organizacja warsztatów wspierających
- Prowadzenie interwencji
- Rozpoznanie symptomów
- Budowanie bezpiecznej relacji
- Uwaga! W szkole nie leczymy
- Zapewnienie terapii
Zespół pomocy pedagogiczno-psychologicznej [elements]
- Revalidator
- Opinie
- Orzeczenie
Pedagogical-psychological support team [elements]
- Orzeczenie
- Opinie
- Revalidator
Zewnętrzni specjaliści [elements]
- Specjalistka/Specjalista w zakresie medycyny [external]
- Specjalistka/Specjalista w zakresie psychiatrii [external]
External specialists [elements]
- Specjalistka/Specjalista w zakresie psychiatrii [external]
- Specjalistka/Specjalista w zakresie medycyny [external]
Kadra pedagogiczna | psychologiczna [elements]
- Wywiad pogłębiony
Pedagogue, psychologist [elements]
- Wywiad pogłębiony
Kadra nauczycielska [elements]
- Uwaga [changes]
- Pamięć [changes]
Teaching staff [elements]
- Pamięć [changes]
- Uwaga [changes]
Rodzice | Osoby sprawujące opiekę prawną [elements]
- We współpracy ze specjalistami z różnych obszarów
Parents/guardians [elements]
- We współpracy ze specjalistami z różnych obszarów
Etapy rozpoznania w szkole
- #1 Obserwacja
- #2 Rozmowa
- #3 Konsultacja specjalistyczna
- #4 Dokumentacja i plan wsparcia
- Inne
Stages of recognition in school
- Inne
- #4 Dokumentacja i plan wsparcia
- #3 Konsultacja specjalistyczna
- #2 Rozmowa
- #1 Obserwacja
Objawy występujące w szkole sugerujące traumę
- Somatyczne [Symptoms]
- Behawioralne [Symptoms]
- Emocjonalne | Psychologiczne [Symptoms]
Symptoms occurring at school that may suggest trauma
- Emocjonalne | Psychologiczne [Symptoms]
- Behawioralne [Symptoms]
- Somatyczne [Symptoms]
Elementy rozpoznania możliwych objawów traumy i trudności
- Rodzice | Osoby sprawujące opiekę prawną [elements]
- Kadra nauczycielska [elements]
- Kadra pedagogiczna | psychologiczna [elements]
- Zewnętrzni specjaliści [elements]
- Zespół pomocy pedagogiczno-psychologicznej [elements]
- Metody wsparcia [elements]
Elements of recognizing possible symptoms of trauma and difficulties
- Metody wsparcia [elements]
- Zespół pomocy pedagogiczno-psychologicznej [elements]
- Zewnętrzni specjaliści [elements]
- Kadra pedagogiczna | psychologiczna [elements]
- Kadra nauczycielska [elements]
- Rodzice | Osoby sprawujące opiekę prawną [elements]
Środowiskowa | zbiorowa | kolektywna
Environmental, collective
Seksualna | emocjonalna
Sexual, emotional
Wtórna
Secondary
Relacyjna
Relational
Historyczna | międzygeneracyjna
Historical, intergenerational
Rozwojowa
Developmental
Złożona
Complex
Przewlekła | chroniczna
Chronic, persistent
Ostra
Acute
Źródło - typy zdarzenia
- Rozwojowa
- Historyczna | międzygeneracyjna
- Relacyjna
- Wtórna
- Seksualna | emocjonalna
- Środowiskowa | zbiorowa | kolektywna
Source - types of events
- Środowiskowa | zbiorowa | kolektywna
- Seksualna | emocjonalna
- Wtórna
- Relacyjna
- Historyczna | międzygeneracyjna
- Rozwojowa
Czas trwania
- Ostra
- Przewlekła | chroniczna
- Złożona
Duration
- Złożona
- Przewlekła | chroniczna
- Ostra
Dostęp do wsparcia emocjonalnego, społecznego
Access to emotional and social support
Stabilne środowisko
Stable environment
Wsparcie rówieśnicze
Peer support
Bezpieczna relacja z opiekunem
Safe relationship with caregiver
Sytuacja rodzinna
Family situation
Ochronne [Factors]
- Dostęp do wsparcia emocjonalnego, społecznego
- Wsparcie rówieśnicze
- Bezpieczna relacja z opiekunem
- Sytuacja rodzinna
- Stabilne środowisko
Protective [Factors]
- Stabilne środowisko
- Dostęp do wsparcia emocjonalnego, społecznego
- Wsparcie rówieśnicze
- Bezpieczna relacja z opiekunem
- Sytuacja rodzinna
Niska odporność psychiczna
Low resilience
Predyspozycje indywidualne [Factors]
- Niska odporność psychiczna
Individual predispositions [Factors]
- Niska odporność psychiczna
Śmierć [Factors]
Death [Factors]
Doświadczenie wydarzenia traumatycznego [Factors]
Experience of a traumatic event [Factors]
Przemoc [Factors]
Violence [Factors]
Brak wsparcia [Factors]
Lack of support [Factors]
Uzależnienie [Factors]
Addiction [Factors]
Bieda [Factors]
Poverty [Factors]
Ryzyka [Factors]
- Bieda [Factors]
- Uzależnienie [Factors]
- Brak wsparcia [Factors]
- Przemoc [Factors]
- Doświadczenie wydarzenia traumatycznego [Factors]
- Śmierć [Factors]
- Predyspozycje indywidualne [Factors]
Risks [Factors]
- Predyspozycje indywidualne [Factors]
- Śmierć [Factors]
- Doświadczenie wydarzenia traumatycznego [Factors]
- Przemoc [Factors]
- Brak wsparcia [Factors]
- Uzależnienie [Factors]
- Bieda [Factors]
Nagła zmiana (np. otoczenia)
Sudden change (e.g. environment)
Brak kontroli [causes]
Lack of control [causes]
Zagrożenie realne (spostrzegane)
Real (perceived) threat
Brak wsparcia [causes]
Lack of support [causes]
Upokorzenie
Humiliation
Bezradność [causes]
Helplessness [causes]
Empatia [school]
Empathy [school]
Wspólne ustalanie granic, regulacja emocji
Setting boundaries together, emotion regulation
Koncentracja na emocjach, dbanie o dobrostan [school]
Focus on emotions, caring for well-being [school]
Elastyczność, indywidualne podejście [school]
Flexibility, individual approach [school]
Bezpieczna [School]
Safe [School]
Podejście TIA (Trauma Informed Approached)
- Bezpieczna [School]
- Elastyczność, indywidualne podejście [school]
- Koncentracja na emocjach, dbanie o dobrostan [school]
- Wspólne ustalanie granic, regulacja emocji
- Empatia [school]
Trauma Informed Approach (TIA)
- Empatia [school]
- Wspólne ustalanie granic, regulacja emocji
- Koncentracja na emocjach, dbanie o dobrostan [school]
- Elastyczność, indywidualne podejście [school]
- Bezpieczna [School]
Przewidywalne, spokojne otoczenie / jasne zasady funkcjonowania
Predictable, calm environment / clear rules and guidelines
Inne [Abusive families]
Others [Abusive families]
Przemoc fizyczna
Physical violence
Przemoc psychiczna
Psychological violence
Przemoc seksualna
Sexual violence
Dzieci z rodzin przemocowych
- Przemoc seksualna
- Przemoc psychiczna
- Przemoc fizyczna
- Inne [Abusive families]
Children from abusive families
- Inne [Abusive families]
- Przemoc fizyczna
- Przemoc psychiczna
- Przemoc seksualna
Dzieci z trudnościami i/lub brakiem poczucia bezpieczeństwa
Children with difficulties and/or lack of a sense of safety
Dzieci z zaburzeniami (np. lękowymi, PTSD)
Children with disorders (e.g., anxiety, PTSD)
Dzieci w systemach opieki zastępczej
Children in foster care systems
Dzieci z doświadczeniem przemocy, zaniedbania, utraty, żałoby, migracji
Children with experiences of violence, neglect, loss, grief, migration
Mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego
Lower risk of professional burnout
Wsparcie dla nauczycieli
- Mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego
Support for teachers
- Mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego
Zwiększenie równości, integracji
Increasing equality, integration
Profilaktyka zaburzeń psychicznych
Prevention of mental disorders
Większe zaangażowanie dziecka w naukę
Greater engagement of the child in learning
Mniej zachowań agresywnych, mniejsze wycofanie
Fewer aggressive behaviours, less withdrawal
Lepsza atmosfera emocjonalna szkoły
Better emotional climate at school
Techniki relaksacyjne (np. ćwiczenia oddechowe)
Relaxation (e.g., breathing)
Nazywanie emocji
Naming emotions
Moderowanie
Moderation
Wspiera regulację emocji
- Moderowanie
- Nazywanie emocji
- Techniki relaksacyjne (np. ćwiczenia oddechowe)
Supports emotional regulation
- Techniki relaksacyjne (np. ćwiczenia oddechowe)
- Nazywanie emocji
- Moderowanie
Nieocenianie zachowania jako złe, tylko odbieranie go jako sygnalizacja potrzeb
Not judging behaviour as bad, but interpreting it as a signal of needs
Nie odrzuca po trudnym zachowaniu
Does not reject after difficult behaviour
Szkolenie kadry w zakresie traumy, współpracy oraz komunikacji empatycznej (w tym z rodzicami i dzieckiem)
Educating staff about trauma, collaboration, and empathetic communication (including with parents and children)
Zmniejsza użycie kar, a wdraża podejście rozumiejące, praktyki naprawcze i mediacji
Reduces the use of punishment, implementing understanding approaches, restorative practices, and mediation
Programy psycho-edukacyjne i socjo-emocjonalne
Psycho-educational and socio-emotional programmes
Nie działa w pojedynkę
Does not act alone
Wie, że zachowanie to komunikat
Knows that behaviour is a message
Słucha empatycznie, nie ocenia
Listens empathetically, does not judge
Reguluje siebie i swoje emocje zanim udzieli wsparcia dziecku
Regulates oneself and their emotions before providing support to the child
Rozpoznaje, że trauma wpływa na rozwój mózgu, emocji i ciała
Recognizes that trauma affects brain, emotional, and physical development
Język empatyczny
Empathetic language
Dbanie o rutynę i spokój
Building and Maintaining a routine and peace
Rola nauczyciela_lki
- Dbanie o rutynę i spokój
Role of the teacher
- Dbanie o rutynę i spokój
Kącik regulacji emocji
Emotion Regulation Corner
Rezygnacja z dzwonka
No ring-bell during classess
Kącik, pokój relaksacyjny
Relaxation corner, room
Wrażliwa na potrzeby i uwzględniająca ryzyko przebodźcowania
- Kącik, pokój relaksacyjny
- Rezygnacja z dzwonka
Sensitive to needs and considering the risk of overstimulation
- Rezygnacja z dzwonka
- Kącik, pokój relaksacyjny
Systematyczna, przewidywalna, uporządkowana
Systematic, predictable, orderly
Stymulująca współpracę
Stimulating collaboration
Organizacja i planowanie
Organization and planning
Zrozumienie nie tyle co jest nie tak, ale co się przydarzyło [Foundations]
Understanding not only what's wrong, but also what happened [Foundations]
Empatia [Foundations]
Empathy [Foundations]
Zrozumienie [Foundations]
Understanding [Foundations]
Bezpieczeństwo [Foundations]
Safety [Foundations]
Fundamenty | zasady
- Bezpieczeństwo [Foundations]
- Zrozumienie [Foundations]
- Empatia [Foundations]
- Zrozumienie nie tyle co jest nie tak, ale co się przydarzyło [Foundations]
Foundations
- Zrozumienie nie tyle co jest nie tak, ale co się przydarzyło [Foundations]
- Empatia [Foundations]
- Zrozumienie [Foundations]
- Bezpieczeństwo [Foundations]
Poznawcze [Safety]
Cognitive [Safety]
Emocjonalne [Safety]
Emotional [Safety]
Fizyczne [Safety]
- Przewidywalne, spokojne otoczenie / jasne zasady funkcjonowania
Physical [Safety]
- Przewidywalne, spokojne otoczenie / jasne zasady funkcjonowania
Wiedza co się będzie działo i czego się oczekuje
Knowledge of what will happen and what is expected
Godni zaufania
- Wiedza co się będzie działo i czego się oczekuje
Trustworthy
- Wiedza co się będzie działo i czego się oczekuje
Przewidywalnie | przejrzyści
- Wiedza co się będzie działo i czego się oczekuje
Predictable, transparent
- Wiedza co się będzie działo i czego się oczekuje
Szacunek
Respect
Empatia
Empathy
Regulacja emocji
Emotion regulation
Budowanie relacji
- Regulacja emocji
- Empatia
- Szacunek
Building relationships
- Szacunek
- Empatia
- Regulacja emocji
Możliwość wyrażania potrzeb
The ability to express needs
Głos dziecka jest ważny
The child's voice matters
Aktywni uczestnicy, uczestniczki procesu edukacyjnego/ podmiotowość/ sprawczość/ autonomia
Active participants in the educational process / agency / empowerment / autonomy
Dziecko ma prawo wyboru
- Aktywni uczestnicy, uczestniczki procesu edukacyjnego/ podmiotowość/ sprawczość/ autonomia
The child has the right to choose
- Aktywni uczestnicy, uczestniczki procesu edukacyjnego/ podmiotowość/ sprawczość/ autonomia
Traumy nie widać
Trauma is not visible
Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Working together for the child's benefit, sharing knowledge
Psycholodzy
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
- Traumy nie widać
Psychologists
- Traumy nie widać
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Nauczyciele | Nauczycielki
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
- Traumy nie widać
Teachers
- Traumy nie widać
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Osoby eksperckie
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
- Traumy nie widać
Experts
- Traumy nie widać
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Rodzice
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
- Traumy nie widać
Parents
- Traumy nie widać
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Terapeuci
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
- Traumy nie widać
Therapists
- Traumy nie widać
- Działają razem dla dobra dziecka, dzielą się wiedzą
Dzieci z doświadczeniem migracji
Children with migration experience
Mniejszości
Minorities
Osoby z niepełnosprawnościami
People with disabilities
Uznawanie i szacunek tożsamości, odrębności kultury dziecka
Recognition and respect for the child's cultural identity and distinctiveness
Świadomość różnorodności i równości
- Dzieci z doświadczeniem migracji
- Mniejszości
- Osoby z niepełnosprawnościami
- Uznawanie i szacunek tożsamości, odrębności kultury dziecka
Awareness of diversity and equality
- Dzieci z doświadczeniem migracji
- Mniejszości
- Osoby z niepełnosprawnościami
- Uznawanie i szacunek tożsamości, odrębności kultury dziecka
Współpraca między dorosłymi
- Psycholodzy
- Nauczyciele | Nauczycielki
- Osoby eksperckie
- Rodzice
- Terapeuci
Collaboration among adults
- Psycholodzy
- Nauczyciele | Nauczycielki
- Osoby eksperckie
- Rodzice
- Terapeuci
Współudział i głos dziecka
- Dziecko ma prawo wyboru
- Głos dziecka jest ważny
- Możliwość wyrażania potrzeb
Co-participation and the child's voice
- Możliwość wyrażania potrzeb
- Głos dziecka jest ważny
- Dziecko ma prawo wyboru
Wsparcie emocjonalne i relacyjne
- Budowanie relacji
Emotional and relational support
- Budowanie relacji
Zaufanie i przejrzystość w relacjach z dorosłymi
- Godni zaufania
- Przewidywalnie | przejrzyści
Trust and transparency in relationships with adults
- Godni zaufania
- Przewidywalnie | przejrzyści
Bezpieczeństwo
- Fizyczne [Safety]
- Emocjonalne [Safety]
- Poznawcze [Safety]
Safety
- Poznawcze [Safety]
- Emocjonalne [Safety]
- Fizyczne [Safety]
Dla kogo?
- Dzieci z doświadczeniem przemocy, zaniedbania, utraty, żałoby, migracji
- Dzieci w systemach opieki zastępczej
- Dzieci z zaburzeniami (np. lękowymi, PTSD)
- Dzieci z trudnościami i/lub brakiem poczucia bezpieczeństwa
- Dzieci z rodzin przemocowych
For whom?
- Dzieci z rodzin przemocowych
- Dzieci z trudnościami i/lub brakiem poczucia bezpieczeństwa
- Dzieci z zaburzeniami (np. lękowymi, PTSD)
- Dzieci w systemach opieki zastępczej
- Dzieci z doświadczeniem przemocy, zaniedbania, utraty, żałoby, migracji
Korzyści
- Lepsza atmosfera emocjonalna szkoły
- Mniej zachowań agresywnych, mniejsze wycofanie
- Większe zaangażowanie dziecka w naukę
- Profilaktyka zaburzeń psychicznych
- Zwiększenie równości, integracji
- Wsparcie dla nauczycieli
Benefits
- Wsparcie dla nauczycieli
- Zwiększenie równości, integracji
- Profilaktyka zaburzeń psychicznych
- Większe zaangażowanie dziecka w naukę
- Mniej zachowań agresywnych, mniejsze wycofanie
- Lepsza atmosfera emocjonalna szkoły
Relacja
- Nie odrzuca po trudnym zachowaniu
- Nieocenianie zachowania jako złe, tylko odbieranie go jako sygnalizacja potrzeb
- Wspiera regulację emocji
Relationship
- Wspiera regulację emocji
- Nieocenianie zachowania jako złe, tylko odbieranie go jako sygnalizacja potrzeb
- Nie odrzuca po trudnym zachowaniu
System
- Programy psycho-edukacyjne i socjo-emocjonalne
- Zmniejsza użycie kar, a wdraża podejście rozumiejące, praktyki naprawcze i mediacji
- Szkolenie kadry w zakresie traumy, współpracy oraz komunikacji empatycznej (w tym z rodzicami i dzieckiem)
System
- Szkolenie kadry w zakresie traumy, współpracy oraz komunikacji empatycznej (w tym z rodzicami i dzieckiem)
- Zmniejsza użycie kar, a wdraża podejście rozumiejące, praktyki naprawcze i mediacji
- Programy psycho-edukacyjne i socjo-emocjonalne
Rola osoby dorosłej
- Język empatyczny
- Rozpoznaje, że trauma wpływa na rozwój mózgu, emocji i ciała
- Reguluje siebie i swoje emocje zanim udzieli wsparcia dziecku
- Słucha empatycznie, nie ocenia
- Wie, że zachowanie to komunikat
- Nie działa w pojedynkę
Role of the adult
- Nie działa w pojedynkę
- Wie, że zachowanie to komunikat
- Słucha empatycznie, nie ocenia
- Reguluje siebie i swoje emocje zanim udzieli wsparcia dziecku
- Rozpoznaje, że trauma wpływa na rozwój mózgu, emocji i ciała
- Język empatyczny
Klasa
- Kącik regulacji emocji
- Rola nauczyciela_lki
Class
- Rola nauczyciela_lki
- Kącik regulacji emocji
Szkoła
- Podejście TIA (Trauma Informed Approached)
School
- Podejście TIA (Trauma Informed Approached)
Przestrzeń uwzględniająca wpływ traumy na zachowanie, emocje dziecka i rozwój
- Organizacja i planowanie
- Stymulująca współpracę
- Systematyczna, przewidywalna, uporządkowana
- Wrażliwa na potrzeby i uwzględniająca ryzyko przebodźcowania
A space that takes into account the impact of trauma on a child's behaviour, emotions, and development
- Wrażliwa na potrzeby i uwzględniająca ryzyko przebodźcowania
- Systematyczna, przewidywalna, uporządkowana
- Stymulująca współpracę
- Organizacja i planowanie
Praca profesjonalna z dzieckiem
- Fundamenty | zasady
Professional work with the child
- Fundamenty | zasady
Zasady | podstawy
- Bezpieczeństwo
- Zaufanie i przejrzystość w relacjach z dorosłymi
- Wsparcie emocjonalne i relacyjne
- Współudział i głos dziecka
- Współpraca między dorosłymi
- Świadomość różnorodności i równości
Principles / foundations
- Świadomość różnorodności i równości
- Współpraca między dorosłymi
- Współudział i głos dziecka
- Wsparcie emocjonalne i relacyjne
- Zaufanie i przejrzystość w relacjach z dorosłymi
- Bezpieczeństwo
Trauma Informed Approached (TI) / Trauma Centered Approach - podejście uwzględniające doświadczenie traumy
- Zasady | podstawy
- Praca profesjonalna z dzieckiem
- Przestrzeń uwzględniająca wpływ traumy na zachowanie, emocje dziecka i rozwój
- Szkoła
- Klasa
- Rola osoby dorosłej
- System
- Relacja
- Korzyści
- Dla kogo?
Trauma Informed Approach (TI) / Trauma Centered Approach - an approach that takes trauma experience into account
- Dla kogo?
- Korzyści
- Relacja
- System
- Rola osoby dorosłej
- Klasa
- Szkoła
- Przestrzeń uwzględniająca wpływ traumy na zachowanie, emocje dziecka i rozwój
- Praca profesjonalna z dzieckiem
- Zasady | podstawy
Inne [Forms of assistance]
- Trauma Informed Approached (TI) / Trauma Centered Approach - podejście uwzględniające doświadczenie traumy
Other [Forms of assistance]
- Trauma Informed Approached (TI) / Trauma Centered Approach - podejście uwzględniające doświadczenie traumy
Poznawczo-behawioralna
Cognitive-behavioural
Farmakoterapia
Pharmacotherapy
Terapia
Therapy
Specjalistyczna
- Terapia
- Farmakoterapia
- Poznawczo-behawioralna
Specialised
- Poznawczo-behawioralna
- Farmakoterapia
- Terapia
Brak zaufania
Lack of trust
Izolacja
Isolation
Niska samoocena, poczucie winy lub wstydu
Low self-esteem, feelings of guilt or shame [Emotional area]
Bezradność
Helplessness
Zaburzone poczucie bezpieczeństwa
Disturbed sense of safety
Silny ładunek emocjonalny (lęk, strach, złość, smutek, wstyd, impulsywność, drażliwość, nadmierna czujność)
Strong emotional charge (anxiety, fear, anger, sadness, shame, impulsivity, irritability, excessive vigilance)
Hiperpobudzenie
Hyperarousal
Anhedonia
Anhedonia
Odrętwienie
Numbness
Lęk
Anxiety
Pamięć [Cognitive]
Memory
Uwaga
Attention
Rozpraszanie się [Cognitive]
Distractibility
Koncentracja [Cognitive]
Concentration
Inne [Behavioural]
Other [Behavioural]
Wycofanie
Withdrawal
Agresja
Aggression
Zaburzenia odżywiania oraz snu
Eating and sleep disorders
Autoagresja
Self-harm
Uzależnienia
Addictions
Deficyt kontroli impulsów
Impulse control deficit
Inne [Somatic]
Other [Somatic]
Zaburzenia czucia ciała
Body sensation disorder
Biegunki
Diarrhoea
Bóle brzucha
Abdominal pain
Trudności z mówieniem, wypowiedziami (po polski i w języku ojczystym)
Difficulties with speaking and expression (in Polish and native language)
Trudności w rozwijaniu umięjętności czytania i pisania (po polsku i w języku ojczystym)
Difficulties in developing reading and writing skills (in Polish and in the native language)
Fobie szkolne
School phobias
Frekwencja (np. wagary, unikanie obowiązku szkolnego)
Attendance (e.g., truancy)
Motywacja
Motivation
Opóźnienie / dysharmonia rozwoju
Development delay
Rozwiązywanie problemów
Problem solving
Uczenie
Learning
Myślenie
Thinking
Trudności we współpracy
Difficulties in collaboration
Trudności w relacji z równieśni_kami(czkami)
Difficulties in peer relationships
Unikanie bliskości
Avoidance of closeness
Trudności w relacjach
Difficulties in relationships
Obwinianie się
Self-blame
Rezygnacja
Resignation
Lęk/strach
Fear
Złość
Anger
Apatia
Apathy
Niska samo-ocena
Low self-esteem
Edukacyjny [Area]
- Motywacja
- Frekwencja (np. wagary, unikanie obowiązku szkolnego)
- Fobie szkolne
- Trudności w rozwijaniu umięjętności czytania i pisania (po polsku i w języku ojczystym)
- Trudności z mówieniem, wypowiedziami (po polski i w języku ojczystym)
Educational [Area]
- Trudności z mówieniem, wypowiedziami (po polski i w języku ojczystym)
- Trudności w rozwijaniu umięjętności czytania i pisania (po polsku i w języku ojczystym)
- Fobie szkolne
- Frekwencja (np. wagary, unikanie obowiązku szkolnego)
- Motywacja
Poznawczy [Area]
- Opóźnienie / dysharmonia rozwoju
- Rozwiązywanie problemów
- Uczenie
- Myślenie
- Koncentracja [Cognitive]
- Rozpraszanie się [Cognitive]
- Uwaga
- Pamięć [Cognitive]
Cognitive [Area]
- Pamięć [Cognitive]
- Uwaga
- Rozpraszanie się [Cognitive]
- Koncentracja [Cognitive]
- Opóźnienie / dysharmonia rozwoju
- Rozwiązywanie problemów
- Uczenie
- Myślenie
Społeczny [Area]
- Trudności we współpracy
- Trudności w relacji z równieśni_kami(czkami)
- Unikanie bliskości
- Trudności w relacjach
Social [Area]
- Trudności we współpracy
- Trudności w relacji z równieśni_kami(czkami)
- Unikanie bliskości
- Trudności w relacjach
Emocjonalny [Area of helplessness]
- Obwinianie się
- Rezygnacja
- Lęk/strach
- Złość
- Apatia
- Niska samo-ocena
Emotional [Area of helplessness]
- Obwinianie się
- Rezygnacja
- Lęk/strach
- Złość
- Apatia
- Niska samo-ocena
Obszar bezradności
- Emocjonalny [Area of helplessness]
- Społeczny [Area]
- Poznawczy [Area]
- Edukacyjny [Area]
Area of helplessness
- Edukacyjny [Area]
- Poznawczy [Area]
- Społeczny [Area]
- Emocjonalny [Area of helplessness]
Somatyczne
- Bóle brzucha
- Biegunki
- Zaburzenia czucia ciała
- Inne [Somatic]
Somatic
- Inne [Somatic]
- Zaburzenia czucia ciała
- Biegunki
- Bóle brzucha
Zachowania zewnętrzne i wewnętrzne
- Deficyt kontroli impulsów
- Uzależnienia
- Autoagresja
- Zaburzenia odżywiania oraz snu
External and internal behaviours
- Zaburzenia odżywiania oraz snu
- Autoagresja
- Uzależnienia
- Deficyt kontroli impulsów
Behawioralne
- Agresja
- Wycofanie
- Inne [Behavioural]
Behavioural
- Inne [Behavioural]
- Wycofanie
- Agresja
Poznawcze
Cognitive
Emocjonalne
- Lęk
- Odrętwienie
- Anhedonia
- Hiperpobudzenie
- Silny ładunek emocjonalny (lęk, strach, złość, smutek, wstyd, impulsywność, drażliwość, nadmierna czujność)
- Zaburzone poczucie bezpieczeństwa
- Bezradność
- Niska samoocena, poczucie winy lub wstydu
Emotional
- Niska samoocena, poczucie winy lub wstydu
- Bezradność
- Zaburzone poczucie bezpieczeństwa
- Silny ładunek emocjonalny (lęk, strach, złość, smutek, wstyd, impulsywność, drażliwość, nadmierna czujność)
- Hiperpobudzenie
- Anhedonia
- Odrętwienie
- Lęk
Interpersonalne [Manifestations]
- Izolacja
- Brak zaufania
Interpersonal [Manifestations]
- Brak zaufania
- Izolacja
Trauma
- Przejawy i objawy
- Formy pomocy
- Przyczyny
- Czynniki
- Rodzaje traum
- Rozpoznanie
Przejawy i objawy
- Obszar bezradności
- Somatyczne
- Zachowania zewnętrzne i wewnętrzne
- Behawioralne
- Poznawcze
- Emocjonalne
- Interpersonalne [Manifestations]
Manifestations and symptoms
- Obszar bezradności
- Somatyczne
- Zachowania zewnętrzne i wewnętrzne
- Behawioralne
- Poznawcze
- Emocjonalne
- Interpersonalne [Manifestations]
Formy pomocy
- Specjalistyczna
- Inne [Forms of assistance]
Forms of assistance
- Inne [Forms of assistance]
- Specjalistyczna
Przyczyny
- Bezradność [causes]
- Upokorzenie
- Brak wsparcia [causes]
- Zagrożenie realne (spostrzegane)
- Brak kontroli [causes]
- Nagła zmiana (np. otoczenia)
Causes
- Nagła zmiana (np. otoczenia)
- Brak kontroli [causes]
- Zagrożenie realne (spostrzegane)
- Brak wsparcia [causes]
- Upokorzenie
- Bezradność [causes]
Czynniki
- Ryzyka [Factors]
- Ochronne [Factors]
Factors
- Ochronne [Factors]
- Ryzyka [Factors]
Rodzaje traum
- Czas trwania
- Źródło - typy zdarzenia
Types of trauma
- Źródło - typy zdarzenia
- Czas trwania
Rozpoznanie
- Elementy rozpoznania możliwych objawów traumy i trudności
- Objawy występujące w szkole sugerujące traumę
- Etapy rozpoznania w szkole
Recognition
- Etapy rozpoznania w szkole
- Objawy występujące w szkole sugerujące traumę
- Elementy rozpoznania możliwych objawów traumy i trudności
-
WięcejTrauma
- Przejawy i objawy
- Formy pomocy
- Przyczyny
- Czynniki
- Rodzaje traum
- Rozpoznanie