Posługiwanie się językiem / językami
W jakim języku / językach rozmawiają członkowie rodziny? Jeśli rozmawiają w więcej niż jednym języku, to w jakich okolicznościach? Jaką strategię dwujęzycznego wychowania przyjmują rodzice / opiekunowie (np. język mniejszości w domu rodzinnym, jeden rodzic – jeden język). Poniżej zamieszczamy materiały, który porusza szerzej kwestie wychowania dwujęzycznego:
Jaka jest historia językowa dziecka? Dlaczego pewne języki są używane w rodzinie? Czy zachodziły w tej kwestii zmiany na przestrzeni życia dziecka? Kiedy zostały przyswojone i przez których członków rodziny? Czy dziecko miało trudności z nabywaniem języka pochodzenia? Czy miało na poprzednich etapach edukacji wsparcie logopedyczne?
Linki i artykuły
- O różnych strategiach wychowania dwujęzycznego można przeczytać we wpisie: Strategie wychowania dwujęzycznego – która jest najlepsza?
- Ciekawe informacje dotyczące dwujęzyczności można również znaleźć na stronie organizacji Bilingualism Matters Cracow
- Pomocnym narzędziem przy wywiadzie językowym z rodzicami może być kwestionariusz dotyczący rozwoju językowego dziecka: Paradis_ALDeQ_15Apr11 (ualberta.ca)