Cele długoterminowe i perspektywy na przyszłość
Dziecko, które planuje zostać w Polsce, może potrzebować dodatkowej pomocy, inspiracji i informacji w wyznaczeniu długoterminowych celów i zaplanowaniu ścieżki edukacji i kariery.
Podstawowe wsparcie powinno zawierać poinformowanie dziecka jakie istnieją dostępne możliwości na poszczególnych stopniach edukacji.
Z różnych przyczyn niektórzy uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji mogą wybierać mniej ambitne lub mniej prestiżowe ścieżki lub takie ścieżki mogą być im sugerowane, narzucać się specjalistom czy nauczycielom jako takie, które będą dla dziecka bardziej odpowiednie czy dostosowane do ich sytuacji. Ważne, by zachęcić ich do wykorzystania swojego potencjału i poszukiwania wsparcia, które może być dla nich dostępne. Z drugiej strony sytuacja może być zupełnie odwrotna – dziecko migranckie może podchodzić do swojej edukacji w ambitny sposób, widząc to jako szanse na poprawienie swojej sytuacji.