Kontekst szkolny
Czy możemy dowiedzieć się czegoś, na temat wpływu kultury pochodzenia dziecka na jego funkcjonowanie szkolne? Przykładowo – w niektórych krajach, które charakteryzuje niższy dystans władzy niż Polskę, dzieci są dużo bardziej bezpośrednie w zwracaniu się do nauczycieli i mówią do nich po imieniu. Z kolei w krajach o wyższym dystansie władzy (np. Chinach) mogą nie chcieć zadawać pytań, aby nie postawić nauczyciela w trudnej sytuacji.
Możemy zapytać o to, co w kraju pochodzenia to znaczy, że ktoś jest „dobrym” uczniem lub uczennicą. Dopytaj o takie aspekty jak np. relacje społeczne z nauczycielami , dystans i relacje między uczniem/uczennicą a nauczycielami (jak się zwykle dziecko zwracało do nauczycieli?), sposoby uczenia się i sprawdzania wiedzy, relacje koleżeńskie, obchodzenie urodzin. Istotną kwestią będzie również dopytanie o kwestie organizacyjne – kto zapewniał podręczniki, przybory szkolne, strój na WF, czy konieczna była zmiana obuwia w szkole.