Zajęcia wyrównawcze i dodatkowe lekcje języka polskiego
Zajęcia wyrównawcze służą do uzupełnienia różnic programowych z danego przedmiotu. Są organizowane przez organ prowadzący.
Dodatkowe zajęcia z języka polskiego przysługują dzieciom z doświadczeniem migracji (2 godziny w tygodniu dzieci przybywające z zagranicy, a minimum 6 godzin w tygodniu dzieci przybywające z Ukrainy podczas kryzysu związanego z wojną). Sytuacją optymalną jest gdy zajęcia prowadzone przez osoby przeszkolone w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Drugą opcją jest, aby zajęcia te były prowadzone przez osoby nauczające języków obcych. Paradoksalnie najmniej korzystną sytuacją jest gdy zajęcia te prowadzi polonista lub polonistka, ze względu na niewielką znajomość mechanizmów związanych z nauczaniem języka obcego. Podczas tych lekcji warto zwracać szczególną uwagę na słownictwo przydatne na przedmiotach, z którymi dziecko dobrze sobie radziło w kraju pochodzenia, np. z matematyki. Dzięki temu dziecko będzie mogło zaprezentować swoje mocne strony i rozwijać swoje talenty.
Dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka polskiego są prowadzone indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo, a w przypadku uczniów przybywających z Ukrainy po wybuchu wojny zakres godzinowy wynosi 6 godzin tygodniowo.
Lekcje wyrównawcze mogą się skupiać na danym przedmiocie/ temacie, w którym dziecko potrzebuje nadrobić materiał względem rówieśników. Ważne, by w miarę możliwości, dostosować program do konkretnych potrzeb dziecka z doświadczeniem migracji, zwłaszcza językowo (przykłady adaptacji materiałów edukacyjnych po polsku można znaleźć tu: https://metodajes.pl/).