• Kadra dydaktyczna
  • Kompetencje kulturowe
  • Postawy pozytywne
  • Samoświadomość / wrażliwość kulturowa / podejście równościowe

Samoświadomość / wrażliwość kulturowa / podejście równościowe

Samoświadomość odnosi się do zdolności rozpoznania, w jaki sposób nasze własne tło kulturowe i doświadczenia kształtują postawy i zachowania, a także do zidentyfikowania tych, które mogą utrudniać nam wrażliwe i otwarte podejście.

Pojęcie wrażliwości kulturowej odnosi się do idei, że przekonania i działania danej osoby powinny być rozumiane w odniesieniu do jej własnej kultury, a normy i wartości jednej kultury nie powinny być oceniane przy użyciu norm i wartości innej kultury (np. zachowania chińskiego studenta – zwłaszcza w początkowych fazach jego pobytu w Polsce – powinny być rozumiane przez pryzmat kultury chińskiej, a nie polskiej).

Podejście antydyskryminacyjne zakłada traktowanie ludzi w równościowy sposób, co nie oznacza traktowania ich tak samo, niezależnie od ich cech indywidualnych i charakterystyk kulturowych. Ważne jest z jednej strony, aby być świadomymi stereotypów i uprzedzeń, które funkcjonują w społeczeństwie na temat tej grupy, a także dyskryminacji, jakiej doświadczają osoby z danej społeczności. wiadomość tego kontekstu jest kluczowa, aby móc podejść do danej osoby indywidualnie i podjąć działania adekwatne do jej sytuacji.

To naturalne, że posiadamy stereotypy i uprzedzenia wobec różnych grup, ponieważ zostaliśmy wychowani w kulturze, która jest ich pełna. Stereotypowe skojarzenia uruchamiają się one mimowolnie i automatycznie. W związku z tym kluczową umiejętnością jest bycie ich świadomym. Zdolność do zauważenia i oceny ich na tyle wcześnie, by móc podjąć świadomą decyzję, jak chcemy działać i jakimi wartościami chcemy się kierować, jest bardzo ważna.