Dziecko
Kiedy w szkole i w klasie pojawia się nowe dziecko z doświadczeniem migracji lub wielojęzyczne, warto przyglądnąć się kilku głównym obszarom.
Po pierwsze ważne jest, by poznać dziecko najlepiej jak to możliwe. Odnosi się to nie tylko do zebrania informacji od rodziców i dziecka, ale również do wyciągnięcia wniosków z obserwacji interakcji jakie dziecko ma z innymi osobami (w swoim wieku i z dorosłymi) i z obserwacji samego dziecka.
Po drugie istotne jest, by zebrać jak najwięcej informacji o aktualnej i wcześniejszej sytuacji dziecka. Chcemy dowiedzieć się jak dziecko adaptuje się do nowej sytuacji szkolnej, jakie potrzeby należy zaspokoić, jakie formy wsparcia były używane w przeszłości i jakie formy wsparcia mogą zostać użyte w przyszłości, by pomóc dziecku odnaleźć się w nowej kulturze i nowej szkole.
Na koniec pojawia się ważne pytanie: do klasy na jakim poziomie (z którym rocznikiem) powinno zostać zapisane dziecko? Czy powinien być to ten sam poziom co w kraju pochodzenia, czy (jeśli są różnice między krajami) odpowiadający poziom w nowym kraju? Aktualnie, zgodnie z rozporządzeniem MEN, decyzję te podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z rodzicami. Przykładowo, dzieci przybywające z Ukrainy zwykle rozpoczynają naukę szkolną w wieku 6 lat. Edukacja wczesnoszkolna w Ukrainie trwa od 1 do 4 klasy. W związku z tym, gdy dzieci ukraińskie przybywają do Polski na etapie 4 klasy mogą mieć trudność z adaptacją ze względu na podział zajęć na przedmioty. W takiej sytuacji warto zastanowić się, czy nie skierować dziecka powtórnie do klasy trzeciej. W przypadku starszych dzieci, gdzie grupa rówieśnicza odgrywa znaczącą rolę, sytuacja, w której uczeń trafi do klasy ze znacząco młodszymi dziećmi, może to stanowić wyzwanie dla jego adaptacji. Niemniej jednak, warto rozważyć każdy przypadek indywidualnie, biorąc pod uwagę ogólną sytuację dziecka.